Tuesday, August 23, 2011

Kisah Bulan Ramadhan....

Salam...

Kali nie aku nak citer skit pasal kisah seorang kawan aku yang bekerja sebagai seorang nurse di salah sebuah klinik swasta. Kisahnya bermula sewaktu para nurse ingin berbuka puasa. Ketika azan Maghrib sedang berkumandang, ader la patient yang tekan loceng memanggil nurse ke bilik mereka. Bila ditanya kenapa, jawapannya mudah sahaja.
" Boleh tolong turunkan katil nie?"

Jadi, aku nak mintak pendapat korang. Kalaulah korang berada dalam situasi nie, ape perasaan korang? Marah? Geram? Tak de perasaan? Lagipon, yang memanggil nurse time maghrib x lain x bukan, mostly melayu. Aku bukan nak kate pape tp, walaupon korang x puasa, hormat la skit kat mereka2 yang berpuasa. Diorang da guna banyak energy utk bekerja. Dan bile time berbuka bagi la mase skit kat diorang.

Kawan aku gtau, kaum lain x der lak panggil diorang time berbuka. Contohnya, ade sorang pesakit cina tengah menahan sakit. Dalam kul 8 gitu, baru die panggil nurse. Kawan aku pon pergi la tanye kenapa. Die kate da x tahan sakit. Then, die kate la lagi, die da lame dok menahan sakit. Tak sampai hati nak kacau nurse berbuka. Hurm.. Itu chinese, yang memahami keadaaan para nurse. tapi, melayu sendiri, beragama islam panggil nurse demi hal remeh-temeh.

Then, ader lak sorang patient tue nak turun. Time tue tengah azan maghrib. Kawan aku gtau la x leh nak turun coz pak cik guard pegang kunci (aku pon x tau la kunci pe.......... tue kena tanye kawan aku la...) dan die tengah berbuka puase. So, patient tadi dengan muka yg masam ngalahkan cuka pergi masuk dalam bilik die. Ingatkan knape nak turun. Rupa2nye, kawan2 die datang melawat.. Ok, Kat sini aku da pelik. Persoalan pertama yang bermain di minda aku mase dgr kwn aku citer, diorang tue x berbuka ke? Ke diorang x puasa? Pelik tol.. Dan kul 8 (kot la... aku x brape ingt sgt bab mase nie) brulah kwn2 patient td leh pergi melawat... HUh, biar padan muke dok menunggu kat bawah... Heran aku. Time maghrib la nak diorang sume nak melawat kwn la, sedara la, mak la, adik la, atuk la... haish... mcm2...

So, aku nk pesan kat sini.. Kepada korang2 di luar sana, tolong la bertimbang rase skit. Kot ye pon korang x puase, tapi pikirlah. Staff2 klinik yg islam berpuasa dan berilah mereka masa untuk berbuka.. Kang x sempat berbuka punya pasal ada lak nurse2 yang masuk wad... Hish.. mintak dijauhkan.... Kepada pesakit lak, jangan mengada-ngada nak panggil nurse pasal hal remeh, nak tengok anak time berbuka... bukannya anak korang nak lari pon.... So, tolong ubah skit perangai tue....

Hurm.. Tue jelah aku nk citer.. Ok.... Thanks kpd sesiapa yg sudi bace post nie...


No comments:

Post a Comment