Wednesday, August 24, 2011

Masyarakat Zaman Skarang~~~~

Salam again.

Hari nie aku nak share skit pendapat aku tentang masyarakat zaman skarang. Hurm, nth la.. Tetiba terdetik di hati aku nak wat post nie mase tgh berbuka td, tengok citer Kasih Alia tue. Dalam citer tue, lepas diorang mesyuarat, pakat g makan ramai2. Padahal tue bulan puasa. Then, bile org cakap puasa, die leh lak main perli gitu.

So, di sini aku nak luahkan perasaan aku. Kenapa aku rasa skarang nie macam ramai umat Islam di Malaysia yang langsung tidak kisah dengan bulan puasa. Maksudnya, kalau korang x puasa pon, hormat la skit kat org puasa! Nie x, dengan selambanye makan depan orang puasa.

Aku ingat lagi, awal Ramadhan tahun nie, aku ngan mak aku pergi la shopping. Kitorang pergi awal pagi coz nak singgah bank jap. Then, lepas habis shopping, kitorang balik dalam kul 12 gitu. Apa yang membuatkan aku terkejut beruk ialah ader la plak hamba Allah tue bukak kedai makan. Aku tanya mak aku (die keje dekat ngn tempat kitorang shopping) tue kedai melayu ke bukan. Die kate tue kedai melayu lah. Mak aku pon heran. Pehal org tue bukak kedai awal2.

Hurm... Aku ingat lagi, klu mase aku kecik dulu nak makan ais krim pon rase pelik jer sebab org len sume puasa. Tp, bdk2 skang selamba jer beli ais krim, air etc. Then, klu zaman dulu bg org2 yang x berpuase tanpa sebab2 yg munasabah, rela pergi mkn kat kedai non muslim... Tapi skarang..... Hurm, pandai2 la korang pikir sendiri ekk...

Nasihat aku, walaupon korang2 nie liat nak berpuasa tp hormat la skit kat org yg berpuasa. Hurm, aku x reti wat kesimpulan lah.. sorry2... Tapi, aku harap korang paham apa yang aku cuba sampaikan..... ok, trima kasih kerana sudi membaca post nie.... ^^

No comments:

Post a Comment